Rytíř: Je pravda, že když se dá příliš velká volnost, tak jsou výsledkem zase dost bizarní (když nechci použít silnější výraz) postavy.. Ale tak to je vždycky něco za něco :( Wraiths: to pak system povolani ztraci smysl... kazdej bude brouk pytlik,bude umet vsechno a nocTak mě napadá, jestli jste někdy hráli čistě dovednostní systém, pánové. A potažmo zda jste hráli dobrý dovednostní systém :-)
Řeknu vám svou zkušenost - od roku 97 hraju systém, kde si každý hráč může udělat jakoukoliv postavu a nechat jí naučit prakticky cokoliv. Fantasy jsem naposled hrál v roce 2003.
A co jsem zjistil? Kouzelníci odmítají nosit zbraně a zbroje, možná tak hůl. I kdybych jim je nutil, tak si je nevezmou.
Některé speciální dovednosti má jedna postava, která je ale umí docela dobře - třeba otvírání zámků nebo vyjednávání. Jiné dovednosti mají naopak téměř nebo úplně všichni, protože je potřebují - příkladem budiž třeba první pomoc nebo plížení. Když se skupina snaží někam nepozorovaně dostat, musí se umět všichni schovat, tak nebo onak. Kouzelníci mají místo toho třeba neviditelnost, ale každý může být ten poslední, který po boji stojí na nohou, takže každý se prostě naučil ovázat rány.
Došlo i na šplhání po skalách - můj zloděj párkrát spadnul, takže zcela přirozeně získal odpor ke šplhání po skalách, i když po budovách mu to jde. Kouzelník je ve šplhání po skalách lepší. Měl příležitost pochytit základ, tak to umí. Já se zase jako jediný vyznám v podzemí, protože jsem vždycky kreslil mapy. Nemám je rád, ale prostě jsme v nich byli tolikrát, že to moje postava pochytila.
Když to shrnu - čistě dovednostní systém vede k tomu, že po pár měsících hra mají všichni postavy přizpůsobené světu i sobě navzájem, specializované na některé činosti, které neumí umět každý, a naopak nutné dovednosti mají všichni. Všichni se umí alespoň chvíli bránit, všichni umí zavázat zranění, všichni se umí ukrýt, schovat nebo plížit, tak nebo onak.
Nevidím v tom žádné kočkopsy, nesmyslnosti ani shodné postavy.
Jak už jsem psal jinde, čtyři postavy zaměřené na boj byly každá jiná. Například rytíř uměl řídit vzducholoď - někdo se to naučit musel.