Dragonlance Campaign Setting

Po dvou letech revidovaná recenze nejpovolanějšího z nejpovolanějších. Dalcora.
Napsal Dalcor

autoři: Margaret Weis, Don Perrin, Jamie Chambers, Christopher Coyle

rok vydání: srpen 2003

Když se mi před pár lety dostal do rukou DLCS, na který jsem se načekal několik let, moc jsem se na něj těšil a několikrát jsem jím prolistoval, než jsem se pustil do jakési recenze. Bohužel zklamání s nových produktů ve mě, jako velkému fanouškovi a na naše podmínky znalci, postupně narůstalo. Na druhou stranu pro hráče, který DL zná pouze z knižních novel a ani to třeba ne, nabízí Dragonlance Campaign Setting jiné možnosti a trochu jinak postavený svět než je přeplácaný Forgotten Realms. Ovšem svět poplatný době svého vzniku na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let (ač poprvé byl publikován, jako první komerčně tvořený projekt, v roce 1984). Moderního člověka boj proti dobru a zlu a jistá epičnost (ačkoliv to je feeling nastavený převážně novelami, hra jako taková rozhodně epická není) a některé zjednodušené pohledy na svět jako takový nemusí oslovit.
Ale zpět k vlastní knize. Je škoda, že se opustilo od Boxů, takhle dostaneme do rukou "jen" 288 stran v nádherné tvrdé vazbě, která se drží zaběhnutého nového image Ságy Dragonlance, opět se špičkovou kresbou Matta Stawického s Lauranou a Kitiarou na hřbetech zlatého, resp. modrého draka, nad Věží Nejvyššího kněze (událost která se nikdy nestala). Design uvnitř knihy odpovídá nejnovější edici, plný barev a kreseb, zároveň si ale vybírá to nejlepší ze všech starších edic základních sad Dragonlance. Grafická úprava ale trochu pokulhává oproti Forgotten Realms Campaign Settings, se kterou budu srovnávat. Já jsem čekal rozsah podobný Dragonlance:Tales of the Lance. Bohužel tady jsem se hodně zklamal. Rozsahem informací o pozadí světa se DLCS Tales of the Lance nehrabe ani ke kolenům! Bohužel k plnohodnotnému hraní, aby jste měli takový rozsah informací, jaký byl v 2E ToTL budete potřebovat rozšiřující sady k jednotlivým dějinným okamžikům Krynnu a to Age of Mortals a nebo War of The Lance ke kterým se vrátím v jiných recenzích. Aby jste si to nevysvětlili špatně, DLCS obsahuje opravdu quantum informací a k hraní a pochopení světa naprosto postačí. Ale není tak dobrý jako Tales of the Lance, který pokryl to, na co nyní potřebujete dvě příručky. Na druhou stranu je potřeba zmínit, že Krynn prošel bouřlivým vývojem od začátku trilogie Kroniky (War of the Lance Campaign Sourcebook) po Válku duší (War of Souls Trilogy, Age of Mortals Campaign Sourcebook) a že se nepředstavitelně změnila nejen geografie Krynnu, ale i demografie. Na druhou stranu jeden pětisetstranný Campaign Setting by stačil. Ještě jednu věc je třeba si uvědomit. Dragonlance Campaign Setting vydali Wizards of the Coast Inc., ale vše ostatní o Krynnu má na starosti společnost Sovereign Press Inc. Půjdeme-li do důsledku, je pak jasné že CS nemohl tak plně pokrýt všechny éry Krynnu, neb by Sovereign Press neměl co vydávat.
Co ale v samotném settingu najdeme?
Lidé, kteří události okolo Dragonlance sledují, jistě ví, o čem mluvím, těm ostatním krátce přiblížím historii této kampaně pro D&D 3,5e.
Díky fantastickým Tales of the Lance a ještě lepší knižní sérii, patřilo Dragonlance vždy k nejlépe se prodávajícím světům TSR/WotC. Asi díky úspěchu a díky odchodu Margaret Weiss a Tracyho Hickmana z tvůrčího týmu došlo k naroubování ne příliš úspěšných pravidel SAGA na Dragonlance. Okamžitě došlo k úpadku série. Wizards of the Coast se rozhodli, že "zabitý" svět Dragonlance nebudou rozjíždět pod novými pravidly a ponechají pouze knižní ságu, která ale také upadala díky neshodám Weissové a Hikcmana s Wizards a jejich neúčasti při tvorbě.
Vše se začalo obracet k lepšímu až při 15. výročí Dragonlance. Obrovský fanouškovský feedback, nejdříve na www.dl3e.com a www.Dragonlance.com, nakonec vedl k přesvědčení pánů od Wizardů, že jejich rozhodování nebylo správné. Dragonlance Campaign Setting je konečně na trhu, ovšem pozor, jedná se o jediný produkt Dragonlance, který vydají Wizards of the Coast. Ostatní produkty budou vycházet u Sovereign Press. Elektronickou podporu produktů můžete nalézt na místě nejpovolanějším, které jako Věž nejvyššího kněze vzdorovalo rozhodnutí WotC: Dragonlance.com. Jeho administrátoři a hlavní přispěvovatelé (jako např. Jamie Chambers a Christopher Coyle) sami vstoupili do tvůrčího týmu.
Ale zpět k vlastní knize. Je škoda, že se opustilo od krabic, takhle dostaneme do rukou "jen" 288 stran v nádherné tvrdé vazbě, která se drží zaběhnutého nového image Ságy Dragonlance, opět se špičkovou kresbou Matta Stawického s Lauranou a Kitiarou na hřbetech zlatého, resp. modrého draka, nad Věží Nejvyššího kněze. Design uvnitř knihy odpovídá nejnovější edici, je plný barev a kreseb, zároveň si ale vybírá to nejlepší ze všech starších edic základních sad Dragonlance. Grafická úprava ale trochu pokulhává oproti Forgotten Realms Campaign Setting, se kterým budu srovnávat. Já jsem čekal rozsah podobný Dragonlance: Tales of the Lance. Bohužel tady jsem se hodně zklamal. Rozsahem informací o pozadí světa se DLCS Tales of the Lance nehrabe ani ke kolenům! Slzu jsem zamáčkl a těším se na rozšiřující sady, které snad v plném rozsahu pokryjí to, co zvládla jedna sada pro druhou edici. Samozřejmě na tom ale WotC pěkně vydělají díky licenci.
Ovšem nový hráč (ne takový zažraný fanda jako já) tu nalezne obrovské množství nových herních mechanismů i kvantum informací o světě, plně srovnatelný s ostatními světy, jako již zmiňované Forgotten Realms. Po předmluvě Tracyho Hickmana přichází Úvod, který nás alespoň v krátkosti seznamuje se světem Krynnu, následují pak jednotlivé kapitoly, které si probereme.

Kapitola 1 - Rasy

Co k tomu dodat? Snad jen jaké si můžete zahrát. Začněme lidmi, kromě těch popsaných v PH je specialitou Krynnu řada barbarských národů- Nomádů, ať už je to lid z Planin, či z Ledové stěny. Trpaslíky zastupují Horské i Vršecké klany, z hlubin přicházejí Temní trpaslíci a všude se potlouká klan Aghar - Tupý trpaslíci. Ani elfové nezůstali pozadu, divý Kagonesti, jejich dávní příbuzní Sylvanesti a Qualinesti, v mořích se pak prohánějí Dimernesti a Dargonesti. Gnómové, Šotci a Drakoniáni jsou specialitou Krynnu. Nezapomeňme na Kentaury, Irda, Obry, či Minotaury. Tato kapitola nemá čím překvapit. Bohužel srovnám li popis ras s Tales of the Lance a pak se podívám na tohle... Popis ras odpovídá všem "trojkovým" publikacím, zatímco v Tales of the Lance byly rasy popsány i se svým historickým vývojem a vším co je potřeba k pochopení jednotlivých ras a národů. Tím máme za sebou rasy a můžeme pokračovat dál do kapitoly 2.

Kapitola 2 - Povolání.

Tady to bude rychlé: Z klasických tříd zůstávají všichni kromě Paladina, který ovšem může být povolen DM. Také mizí Adept a Aristokrat. Novým povoláním je Šlechtic a Mystik, proti starým historickým standartům přibudou čarodějové, sorcereři. A co Prestige Class? Knights Of Solamnia (tři řády), Knights of Neraka (tři řády), Steel Legionnaire (z Legie oceli), Čaroděj Vysoké magie, Dragon Rider, Inquisitor, Legendary Tactician a Righteous Zealot. Kapitola Povolání je doplněné o nové odbornosti. Musím říci že zde jsem došel asi největšího zklamání v knihách - a to rytířské řády, ze kterých jsou udělány pochybné prestižky, které popírají vše co zatím bylo o Dragonlance napsáno. Ovšem Cam Banks chystá další Sourcebook kterýs e řádům bude věnovat, už se těším! Obzvlášť rytíři ze Solamnie jsou opravdu špatní a reálně odporují konsistenci s jinými produkty. Stejně tak by se dalo pochybovat o Čarodějích vysoké magie.

Kapitola 3 - Magie Krynnu

Zde je popisována jak Vysoká magie, tak i přirozená divoká magie 5. věku, společně s Kleriky jednotlivých bohů se silou víry a Mystiky, jež ovládají Sílu srdce. Samozřejmostí je spousta informací o jednotlivých řádech, či společenstvích a známých "magických" místech. Stejně jako o historii magie. Vzpomenuto je i na nová kouzla (jako skvělé 9.lvl Magius's Light of Truth) známé z knížek Dragonlance. Nezapomnělo se ani na zvláštní materiály, ze kterých se dá tvořit spousta předmětů. V této kapitole také nalezneme popis většiny ze 14 magických artefaktů, zvláštních pro Krynn. (Asi tak 1/4 popsaných v Tales of the Lance).

Kapitola 4 - Bohové

Co dodat. Popis Kosmologie Krynnu a jednotlivých bohů samozřejmě už bez Draco Paladina a Takhisis.

Kapitola 5 - Geografie

Podrobný zeměpisný popis jednotlivých částí Ansalonu a blízkého okolí ničím nepřekvapí.

Kapitola 6 - Kampaň Dragonlance

Tady snad k překvapení dojde. Nejdříve nás autoři seznámí se zákonem jednotlivých bohů, aby pokračovali popisem známých ruin. Následují stránky hustě popsané vším, co hráč k hraní na Ansalonu potřebuje. Jazyky, mincovní systém, či informace pro DM, jako udělování zkušeností. Na závěr je pak přichystaná lahůdka, která ale byla ve všech dřívějších CS vydáních uvedena na předních stranách :-). Jedná se o Řeku času, čili krátce popsané historické události a to od Věku zrození hvězd až po Věk smrtelníků. V Tales of the Lance končí Řeka času v roce 358AC, V 5th Age Adventure Game končí rokem 34SC (417AC), a zde končí rokem 39SC (420AC), ukončená událostmi v Sankci podle trilogie War of Souls.

Kapitola 7 - Stvoření na Ansalonu

Ještě před vydáním klasického bestiáře si můžeme prohlédnout nedůležitější a nejznámější stvoření obývající Ansalon. Rytíře smrti, Drakoniány, Drakony, Minotaury i takzvané "ztracené rasy" jako Stínolid či Thanoi.

Kapitola 8 - Draci Krynnu

Draci Krynnu jsou trochu odlišní od draků v jiných kampaních, každý má totiž svoji osobnost, nejsou jen dalším strážcem pokladů! Zajímavé je, že autoři popisují jen chromatické a metalické, přitom je historicky dokázané, že na Krynnu žije i množství jiných draků. Přesto právě chromatičtí draci, dítka Takhisis a metaličtí draci, uctívající Draco Paladina, patří ke Krynnu jako šotek do vězení. Na konci kapitoly je pak popsán vzdušný boj.

Kapitola 9 - Jiná období ke hraní

Dragonlance Camapign Settings uvádí ke hraní období pátého věku po návratu světa, tam, kam patří a po smrti Takhisis. Ale co když si chcete zahrát ve světě před Druhou pohromou, během Války kopí? Nebo snad chcete prožít bitvu s vojsky Chaose (to není chyba, je to "ten" Chaos, Bůh všeho a ničeho) a následný "odchod" bohů? Tak tady jsou informace právě pro Vás. Ať už jiné politologické uspořádání, jiná úloha bohů, nebo Dračí vládci.

Dobrodružství

Na konci knihy pak nalezneme dvě krátká dobrodružství The Sylvan Key a The Ghost Blade.
Tak to je alespoň trochu informací o Dragonlance Campaign Settings. Přestože kniha nedosahuje kvalit Tales of the Lance, vysoce překonává sady pro pravidla SAGA a samozřejmě i jiné D20 světy. Kdo nechce hrát v provařených "frgetnech" a má rád spíš než hon za bohatstvím rozsáhlá tažení do hloubky propracovaný svět plný magie a imaginace, který se může směle rovnat s hloubkou Tolkienovi Středozemě, nechť se vydá na Krynn. Vždyť kdo by neznal Sturma Ostromeče, nebo Raistlina Majere. Strýček Tass se těší až bude moci vyprávět Vaše příběhy. Celkově kniha není špatná, ale očekával jsem od ní více a to nejen po stránce obsahové, ale i designové a grafické. Některé kresby uvnitř jsou opravdu špatné, ale vrchního grafika ze Sovereign Pressu (který DLCS připravoval, ač knihu vydal WOTC) jen tak nevyhodí - je to totiž manželka Managing Directora Jamieho Chamberse.
Pokud bych měl hodnotit tak 7/10 pro fanoušky ságy Dragonlance a 8/10 pro ostatní.
Napsal Dalcor 06.05.2006
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 3 příspěvky.
ČAS 0.086171865463257 secREMOTE_IP: 18.209.209.246