Knihy

Dalcor
13.8.2009 20:06
Margaret Weiss a Tracy Hickman
Blaine píše:
Dalcor: No skoda jen, ze ty veci, ktere pisi Weiss a Hickman se mi moc nelibi. Mam Draky Podzimniho soumraku az Jarniho usvitu (nebo jak se to jmenuje) a ty knizky postradaji kvalitu, kterou by me skutecne pripoutali ke svym strankam. Snad jenom scena se zelenym drakem v elfim kralovstvi je hodne dobra. A epicky souboj mezi Kitiarou a tou elfkou je taky ctivi. Ale treba zaver Jara je tak spatne napsany, ze jsem se stydel, ze jsem ho cetl. Cela prvni knizka trpi klasickymi priznaky "zapisku ze hry", teda aspon ja je tam vidim. Skoda, vychazi toho hodne, ale vubec me nelaka si neco z toho koupit.


Diskuze přesunutá z jiného tématu. Co si opravdu myslíte o knihách a vůbec autorech Margaret Weiss a Tracy Hickman?
Autorská citace #1
13.8.2009 20:08 - Dalcor
Ono jde o to že první Kroniky byly průkopníkem tohoto druhu brakové literatury a ano, opravdu to byl víceméně zápis ze hry.

Porovnám li ale toto ílo s řadou současných autorů a jejich následovníků, musím říct že kvalita je na jejich straně. Je třeba také říct že Kronikám je 25 let a byly psány v sakra jiné době a je to na nich sakra vidět.

Chystám se k tématu vrátit v článku "Kroniky ještě po 25 letech".
Autorská citace #2
13.8.2009 21:23 - noir
Jsou to děsiví kýčaři.
Autorská citace #3
14.8.2009 08:41 - wraiths
Neco jak "Eva a Vasek" :). ale me se to libi, ja to ctu rad.
Autorská citace #4
14.8.2009 09:30 - noir
Ano, "Eva a Vašek fantasy" - to je hodně pěkný! P
Autorská citace #5
14.8.2009 10:20 - Noldo2
IMHO strašně zápiskoidní. Leda jak tam bylo hodně záporáků, něčí děcka, dali se na špatnou stranu, a Raislin byl umřelej a oživlej, tak to bylo nějak zajímavy. Jinak nuda a řemeslně špatně napsaný. Ale ten svět byl dobrej. A umřel šotek! Uráá.

Ale co mě ničilo byl šotek. Nesnáším takové prvky ve hře, šílím z nich. Nesnášim hobity, nesnášim šotky, a všechno "humorný prvek ve fantasy". Člověk by si měl ujasnit, jestli hraje Dark Fantasy, Heroic Fantasy, Středověk, nebo Fantasy ve stylu "Návrat do budoucnosti".
Autorská citace #6
14.8.2009 11:20 - Argonantus
Pro mne to byl dobrý doklad teorie, že zápis hry a příběh není tak docela totéž (zbytek viz Magusova povídka o bratrech).
Viz Noldo.

Dostal jsem se k tomu katastrofálně pozdě, po Tolkienovi a kilometrech vlastního hraní, takže jsem už celkem vlažný; kdybych to znal v osmdesátých letechg, tak jsem asi mnohonásobně nadšenější.

Může mi někdo říci, kolik se těch knížek prodalo? A kolik těch draků vlastně je? Já v tom mám totální hokej.
Autorská citace #7
14.8.2009 11:29 - noir
Mě vůbec nevadilo, že jde o zápis s hraní. Proč ne, proboha? Je to specifický žánr, když se umí napsat, tak mě to baví. Ale tihle dva psavci jsou nechutní v té vypočítavosti, s jakou se snaží manipulovat emocema čtenářů. Není tam ani milimetr míst na nějakou vlastní invenci, všechno do detailu vypíšou a čtenářem se snaží manipulovat jako loutkou.

A postavy? O děsivých kenderech už se tu psalo, mě spíš vadí jejich neschopnost opustit už tak vyždímané ručníky jako jsou Karamon (bože, co o tom jednorozměrném hňupovi ještě napsat?) nebo Tanis? Všechny ty postavy jsou úplně stejné- postavené na jednom konfliktu. Běs.

A co "svět" Dragonlance? Na tom je zase příšerně vidět, jak moc je to nastavovaná kaše vytvořená z jednoho příběhu. Všechno vychází z jedné družiny, ostatní stories jen nahrávají na smeče. Uf, ne, fakt Dragonlance nemám rád...
Autorská citace #8
14.8.2009 12:55 - Merlin
Nemůžu si pomoct, ale Dragonlance se mi líbil v době, kdy jsem začínal hrát. nyní už mi opravdu vadí styl jak říká Argo "zápisuzehry" a svým způsobem "jednoduchosti"
Autorská citace #9
14.8.2009 16:38 - Jerson
Četl jsem dvě knížky před ... no, tak dvanáct let to bude. Když jsem pak u kamaráda viděl tu dlouhou řadu, už jsem se neodhodlal.
Já vlastně fantasy literaturu nikdy neměl rád, jedinou výjimkou byla Zeměplocha a Asprinův Mýtus.
Autorská citace #10
14.8.2009 18:54 - Blaine
Ja bych k tomu jeste dodal, ze nevim jestli se dalsi pribehy posunuly nekam dal. Humovo kopi (opravte me, jmena si pamatuji jen matne z knihkupectvi) by mozna mohlo byt zajimave, zrovna ta postava a jeji doba by me mohlo presvedcit, abych nad pribehy z DL nelamal hul.
A dalsi veci je, ze vsechny tri knihy v me knihovne budou jeste hodne dlouho. Dokud mi nedojde misto a nevycistim ty nektere veci, ktere jsou jeste horsi.
Autorská citace #11
14.8.2009 21:39 - Geralt
Argonantus píše:
Může mi někdo říci, kolik se těch knížek prodalo? A kolik těch draků vlastně je? Já v tom mám totální hokej.

To nevím, nicméně v USA vyšlo celkově na dvě stovky románů z prostředí Dragonlance. Vedle toho taky ještě existuje široká paleta herních produktů (hlavně tedy starších modulů z 80./90.let).


noir píše:
A postavy? O děsivých kenderech už se tu psalo, mě spíš vadí jejich neschopnost opustit už tak vyždímané ručníky jako jsou Karamon (bože, co o tom jednorozměrném hňupovi ještě napsat?) nebo Tanis? Všechny ty postavy jsou úplně stejné- postavené na jednom konfliktu. Běs.

Tak zrovna u Karamona si myslím, že jeho postavě "nastavování" v dalších románech neuškodilo, spíš naopak. S každým dalším přečtěním mám totiž Karamona o něco radši, s každou knihou o trochu povyroste.

V Procitnutí mága vidíme Karamona jako dobrosrdečného, i když nepříliš bystrého hromotluka, který důvěřivě následuje své dvojče a udělá cokoliv, aby jej ochránil před kýmkoliv, kdo bych chtěl slabému Raistlinovi ublížit. Avšak přehnanou péčí a starostlivostí pouze nevědomky přisypává sůl do bratrových hlubokých ran a prohlubuje vzájemnou závislost.

V Kronikách se Karamon musí vyrovnat s tím, čeho byl svědkem při Raistlinově Zkoušce. Musí přijmout kruté odhalení, jaký temný stín svírá bratrovu duši a čeho všeho je jeho dvojče schopno. Dlouho si to odmítá připustit a milovaného bratra vždy omlouvá. Vše klade za vinu sobě a Raistlina donekonečna hájí před ostatními a přitom pokorně snáší bratrovo sekýrování. Teprve láska k Tice Karamonovi "otevře oči", přesto zůstane bratrovi věrný z pocitu zodpovědnosti, protože si myslí, že fyzicky slabý Raistlin se bez něho neobejde. Když Raistlin krutě rozřeší bratrovo dilema, je na Karamonovi, aby se konečně naučil žít sám.

V Legendách se totiž ukáže, že to byl Karamon, který byl na svém dvojčeti více závislý. Bez bratrova vedení je jako ztracený, nedokáže přijmout zodpovědnost za vlastní život. Zatímco Raistlin se díky nově nabyté moci osamostatnil, Karamon utápí svojí krizi v pití. I když má rodinu, nedaří se mu najít někoho, na koho by se upnul tak, jako dříve na bratra. Teprve nutnost zastavit Raistlina Karamonovi začne otevírat oči. Poznává, jaký jeho bratr doopravdy je. Konečně se naučí jednat s Raistlinem jako se sobě rovným, zlomí to nezdravé pouto psychické závislosti na svém dvojčeti. Pozná, že tak jako Raistlin šel svojí csetou, i on musí přijmout zodpovědnost za vlastní osud.

Později, když má Karamon syny, musí překonat svojí otcovskou starostlivost a dovolit Palinovi, aby si i on svobodně zvolil, jakou cestou se chce vydat. Na jedné straně má o svého syna hluboký strach, protože jej nechce ztratit stejně jako kdysi přišel o Raistlina. Na druhé straně se musí vyrovnat s tím, že každé dítě jednou vykročí do života vstříc svým přáním a osudu.

Taky bych nesouhlasil s tím, že Karamon je hňup. Ano, uvažuje velice pomalu a někdy jedná hloupě a naivně (což je dáno do značné míry jeho dobráckou a otevřenou povahou). Na druhé straně však stojí za povšimnutí, že ačkoliv Karamon není inteligentní ani z poloviny tolik jako jeho dvojče, prokazuje přesto ve svých rozhodnutích značnou moudrost. Karamon potřebuje svým myšlenkám dopřát čas a posoudit problém z více pohledů, než se rozhodne. Jen málokdo si potom však už všimne, že Karamonovo rozhodnutí bývá správné a moudré.

noir píše:
A co "svět" Dragonlance? Na tom je zase příšerně vidět, jak moc je to nastavovaná kaše vytvořená z jednoho příběhu. Všechno vychází z jedné družiny, ostatní stories jen nahrávají na smeče. Uf, ne, fakt Dragonlance nemám rád...

Tak pokud soudíš jen podle toho zlomku knih, který byl přeložený do češtiny, není těžké si takový dojem utvořit. Leč je třeba dodat, že česky jsou přeloženy hlavně příběhy Společníků z Kronik, jejichž osudy pokračují přes Legendy, Draky letního žáru a částečně se prolínají Příběhy, Předehrami a Druhou generací. Nicméně už od Války duší ovšem nastupují zcela jiné postavy s vlastními osudy, konflikty a problémy. Což je v podstatě vše, co taky česky vyšlo (krom Hrdinů). Jenže když si otevřeš Elven/Dwarven Nations, Defenders of Magic, Kingpriest Trilogy a výčet by mohl pokračovat dál, dostaneš se do prostředí, které nemá s Raistlinem, Sturmem nebo Tanis nic přímo společného a nemá tak proč nahrávat na smeč.
Svět Krynnu má podle mě dost bohatou historii a propracované zázemí na to, aby si v něm kdokoliv dokázal najít čas a místo pro otevření kapitoly s dalším dobrodružstvím.
Autorská citace #12
14.8.2009 22:10 - Malfin
Mě osobně zápis ze hry nevadí. Když se mi poprvé dostala první Kronika do ruky, tak mi naprosto učarovala. Právě asi tím zápisem ze hry.
Postavy, dle mého, ploché zcela určitě nejsou. Jak nastínil Geralt, u nás vyšel jen zlomek.
Osobně bych například sérii Hrdinové v knihkupectví přehlédl, kdyby neměla loho DL na sobě. Většina těchhle knih by bez tohoto loga asi zmizela v levných knihách.


Jak už jsem někde psal, četl jsem dvě knihy z Temného meče, a k dočtení jsem se opravdu nutil. Také mám kompletní Bránu smrti, ale přelouskal jsem, už před nějakou dobou, první díl a taky mě to nějak neuchvátilo.

Já k DL opravdu tíhnu, i když přiznávám, že kvalita se s různými tituly liší. Bohužel, DL známka ještě není zárukou kvality.

O oblíbenosti může například vypovědět, že u nás nesehnatelná kniha Světlo a stín se před několika týdny na aukru vydražila ta 2025Kč. A tuto knihu jsem četl a ta cena určitě neodpovídá kvalitě :)
Autorská citace #13
15.8.2009 07:20 - noir
Geralt: Z toho, co píšeš, na mě (s odstupem) působí WaH jako ještě větší kýčaři než dřív. Nebohý zneužitý chlapec nalezne prozření až v lásce, leč temný dénon alkohol ho opět srazí do bahna. A nakonec, v padesáti letetch, se zachová jako muž! Ty jo, to je jak z Rosamundy Pilcherové! Jak jsem psal-jeden konflikt (vztah k bratrovi), nic jiného to není. A obratných autorům na tuto dokonalou charakterizaci staší pouhých 9 tlustých knih! Toť!

Ale prosímtě, je to všechno furt dokolečka: Huma zažene Královnu, Tanis a spol zažene Královnu, Mina a spol zaženou královnu. Wow, tak tuhle pointu jsem opravdu nečekal! Pekelné povídky o nickách, které někdo z "hrdinů" zmíní v jedné větě, vyprávěnky o to, co dělal Sturm mezi XVII a XVII dílem, čímž odhalíme, co šokujícího se mu stalo i oněch dvou dosud nezmapovaných dnech jeho života!!!
Autorská citace #14
16.8.2009 00:00 - Dalcor
Hmm, ano pokud porovnáváme High Fantasy s literaturou, řekněme vážnou pak je tvá kritika na místě. V rámci žánru, je směšná. Protože to by neuměl psát ani Tolkien, de fakto žádný autor High Fantasy. Vezmu-li si tento literární subžánr fantastiky na paškál, tak prostě nemám pocit že by existovalo až tak hodně lepších knih než Kroniky/Legendy/Válka duší (která, hola hej,nemá -téměř- nic společného s Raistlinem, Tanisem...).

Nejlepší je když někdo kdo Dragonlance viděl z rychlíku (kolik jsi četl Noire knih - 3? jedním šmahem vytváří kririku na celé herní a knižní prostředí. To je stejné jako se říká že každý čech je fotbalovým trenérem. Každý čech je stejně tak (něčeho) kritikem.

Budeme li se bavit o spisovatelské schopnosti autorského dua, musíme ho porovnávat v hledisku žánru. A ano ani tady nelze říci, že by se jednalo o velmistry.

A termíny jako ploché postavy, opisy jsou velice vtipné- ovšem pohledat v daném žánru něco víc by jsi musel s lupou a stéblo po stéblu.

Jen tak šmahem tady napálíš že Karamon je jak z pera Rosamunde Pilcher. Vidíš, já si nemyslím - naopak vývoj jeho psotavy dává smysl a je třeba říct že ten vývoj je něco, čím si může prožít každý člověk, pokud má nějaký smysl pro odpovědnost. Tak třeba teď bych vzpomenul Theorena Fleuryho, či Claude Lemieuxe, nebo Tonyho Adamse.

Konečně je třeba říct, že se jedná o romány psané na zakázku ve kterých se musí splnit požadavek zadavatele. Čili házet vše na autory je trochu nemístné.

Ale díky za názor. Nebudu ti ho vyvracet, pro mě, čistě subjektivně, je úsměvný.
Autorská citace #15
16.8.2009 01:01 - noir
Dalcor: Četl jsem všechny Dragonlace knihy, co česky vyšly. Německy jsem od nich četl celou sérii Bran smrti (sedm knížek?). Beru to jako takové sebemrskačství. Pokud k tomu připočítám, že mám na VŠ vystudovanou literaturu, myslím, že mi to dává jistou kompetenci se k tématu vyjadřovat relativně kompetentně.

Jinak vlastně v tom, co píšeš, vidím (krom mé nekompetence se vyjádřit k tématu) jen dva obhajovací argumenty:

1) je to špatné, protože se jedná o masovou literaturu, psanou na objednávku. Tím ovšem nic neříkáš o daném díle, na objednávku pro masy bylo vyrobeno dost věcí (třeba Sixtínská kaple), ale jejich autoři se nesnažili podbízet tak šíleným způsobem jako "Dvojka". Tudíž ne, tohle neberu jako vážný argument. A ve fantasy žánru pochopitelně je mnoho lepších autorů, srovnávat ty dva s Tolkienem opravdu moc nejde. Jako největší problém vidím, že ti dva sice popsali asi deset tisíc stran papíru, ale nepřinesli vůbec nic nového.

2) reflektuje to reálný život, tudíž je to dobré - tady si možná jen špatně vykládám tvá slova, ale přijde mi to tak. Karamon, pokud to můžu ukázat na něm, je moc pěkná ukázka. Je typicky vykonstruovaný jednokonfliktní typ, který se může líbit teenagerovi a který se jako teenager chová i v dospělosti, ale není to věrohodná postava. Jména, která uvádíš neznám, takže nejsem sto s Tebou o nich polemizovat.
Jinak i postavy Rosamundy Pilcher dávají smysl a jistě se i takové příběhy stávají, ale stejně jako ty její irské (nebo welšské?) husy, i Karamon šustí papírem.
Autorská citace #16
16.8.2009 09:54 - Dalcor
Ale já vím že máš vystudovanou literaturu. Kromě toho netvrdím že se jedná o světobornou literaturu. A ano, myslím si že Pán prstenů a další Tolkienovi nesmrtelné fláky ve skutečnosti nejsou lepší. Snad jen že založili žánr Epické fantasy.

O co mi jde je, že tvojí kritikou jsi vlastně šmahem odsoudil celý subžánr epické fantasy, kde Kroniky a Legendy patří rozhodně k tomu lepšímu. Jestli se ti tento subžánr nelíbí, tak to napíšu an rovinu. Mimochodem je to stanovisko zcela pochopitelné. mě se taky nelíbí.
Povšimni si prosím že mluvím čistě o Kroniky+Legendy sériích z Dragonlance, protože ty ostatní, snad s vyjímkou Války duší už kvalitativně hapruje. Příkladem budiž extrémně scématické a prvoplánovité Ztracené kroniky.
Jinak ostatní díla autroského dua - tedy Death Gate, Poutníkovurůži či temnýmeč bych zahodil do průměru žánru, či pod průměru.

Rozhodně nemáš pavdu že by Kroniky nepřinesli něco nového. Odmyslíme-li si že se jedná o tolkienovské schéma zachraňme svět, je třeba říctže přinesli schéma hrdinů z lidu, kteří pod tlakem musejí dělat rozhodnutí a samozřejmě, jelikož se jedná o žánr epické fantasy, pak dělají rozhodnutí správná.

Kroniky jsou také první v tom že se jedná o první produkt, kde se spojuje jakési herí prostředí s dalším produktem. A i po 25 letech překračují Kroniky a pak především Legendysvojí kvalitou cokoliv co bylo v tomto specifickém subžánru napsáno.

O literárních kvalitách se dá polemizovat a dá se poměřovat v subžánru, ať už epické fantasy, nebo merchandisingové kvality. Ve srovnáním s Dostojevským, notabene Micheangelovým dílem neobstojí. Protože to je jak porovnávat grafity s výčše jmenovanou kaplí a to je nemístné.

Ano vím z čístě literární nauky se nejedná o zázrak, v žánrovém kontextu jsou trilogie Kroniky, Legendy a Válka duší velice kvalitní. Jelikož jsi kritizoval právě jejich práci pro Dragonlance nezbývá mi než nesouhalsit se způsobem kritiky.

A vzhledem k tomu že se jedná o dotaz nakvality autorského dua - tak až na pár světlých vyjímek patří do průměru žánru fantasy.

Noir píše:
Četl jsem všechny Dragonlace knihy, co česky vyšly.
Takže jsi přečetl cca 20 knih (z nichž některé jsou vpravdě příšerné!!!) a to z Tebe dělá odborníka na Dragonlance, který si dovolí tvrdit toto:
Noir píše:
Ale prosímtě, je to všechno furt dokolečka: Huma zažene Královnu, Tanis a spol zažene Královnu, Mina a spol zaženou královnu. Wow, tak tuhle pointu jsem opravdu nečekal! Pekelné povídky o nickách, které někdo z "hrdinů" zmíní v jedné větě, vyprávěnky o to, co dělal Sturm mezi XVII a XVII dílem, čímž odhalíme, co šokujícího se mu stalo i oněch dvou dosud nezmapovaných dnech jeho života!!!

Jak jsem řekl - hospodský kritik
Autorská citace #17
16.8.2009 11:36 - noir
Dalcor: Omlouvám se, ale nějak neumím pracovat s citacemi, tak je řeším po svém...
Budu reagovat po bodech.

"myslím si že Pán prstenů a další Tolkienovi nesmrtelné fláky ve skutečnosti nejsou lepší."
-Ano, když si odmyslíme stránku kompoziční, jazykovou, mytologicko-historickou, originalitu, původnost, impact a hloubku, rozhodně nejsou TOlkienovy fláky o nic lepší. Ona v podstatě kopie Dámy s hranostajem není taky o nic horší než originální obraz.

"Svojí kritikou jsi vlastně šmahem odsoudil celý subžánr epické fantasy"
-Ano i ne. Rozhodně tenhle žánr příliš literárních perel nesplodil, to si oba uvědomujeme. Ale jen málokteré z těch knih jsou tak kýčovité jako díla WaH.

"přinesli schéma hrdinů z lidu, kteří pod tlakem musejí dělat rozhodnutí"
-Buď ti nerozumím, anebo nemáš pravdu :o) Pro tebe jsou princezna, rytíř, adoptivní královský syn, vyvolený mág, nejsilnější muž světa (ve velkých uvozovkách) a "indiánská náčelnice" hrdinové z lidu? A že pod tlakem okolností musí činit rozhodnutí, to je přece věc zcela samozřejmá snad v jakémkoliv literárním žánru, ne?
A že tohle (i kdybych tu myšlenku přijal jako pravdivou) přinesli WaH? I kdybych srovnával jen s hight fantasy, tak Brooksova Shannara je o dobrých 10 let starší, Donaldsonův Covenant jakbysmet. A to ani nebudu zbytečně psát o André Norton, Leiberovi a dalších...

"Kroniky jsou také první v tom že se jedná o první produkt, kde se spojuje jakési herí prostředí s dalším produktem."
To jen sice tvrzení odvážné, ale mylné. Nepletu-li se, tak první povídky a romány ze světa Greyhawku jsou o dekádu starší, ne? A co Leiber? Ten spojil svět s romány už ve 40. letech! Sice to byla wargame, ale TSR pak Lankhmar jako RPG vydalo taky už v 80. letech.

A co jiné systémy? Svět zlodějů ze 70. let? Ten snad neexistuje jako brutální propojení herního a románového světa?

Fakt se nesnažím porovnávat WaH s "literaturou", to opravdu nemá moc smysl. Ale prostě si mnohem víc vážím autorů, kteří si přiznají, že píší "pulp" a nesnaží se čtenářům příšerně didaktickým způsobem podsouvat "ušlechtilé myšlenky". DL jsou tak přeplněné toho kýčovitého moralizování, marného psychologizování jednorozměrných postaviček, že to opravdu bije do očí.

"to z Tebe dělá odborníka na Dragonlance"
-tady pozor, nikdy jsem se za odborníka na DL nevyhlásil. Nepodsouvej mi to, není to úplně fér. Ano, přečetl jsem ubohých 27 knih ze světa DL, to je opravdu natolik napováženou málo, že jsem, jak jsi zcela výstižně napsal "někdo kdo Dragonlance viděl z rychlíku". Ano, je to opravdu zoufalé, přečíst si jen 93 procent z toho, co ona dvojka o světě DL napsala, uznávám.

Jsem schopen i uznat, že Knaak píše řádově hůř než WaH, to mi opravdu nedělá problém. Jenže on je vždycky někdo horší- jenže člověk si většinou vybírá srovnáváním s lepšími vzory, není-liž pravda? Nové auto si taky nevolíš porovnáním s trabantem, ale s tím, co bys mohl v odpovídající kvalitě dostat.

"Jak jsem řekl - hospodský kritik"
-myslím, že osobní argumenty jsou trošku zbytečné. Chápu, že ti sahám na oblíbenou literaturu, kterou máš rád a tudíž cítíš povinnost ji bránit, ale zkusme to víc v klidu. Raději to věčné znovuvyvařování pytlíku na čaj vyvrať, jenže to je těžší - vlastně nemožné...

Co je vlastně na DL a WaH pojetí toho světa tak úžasné, co je na nich pro Tebe výjimečné? Čím stojí za to přečíst si je? A zkus to bez srovnávání s horšími věcmi. Já ti klidně řeknu, čím DL fascinuje mě - tou kvantitou.
Autorská citace #18
16.8.2009 12:10 - Malfin
Pro mne postavy ploché zcela určitě nejsou. Karamon prochází určitým vývojem. Od počátku kdy je ochránce svého bratra až po dobu, kdy ho bratr opustí, aby se pokusil stát se bohem. Přes vnitřní boj jestli má dát přednost bratrské lásce, před láskou k ženě. Každá z postav hrdinů kopí si nese sebou nějaký vnitřní boj - Laurana střet mezi naivitou dítěte a zodpovědností dospělé ženy, Flint mezi otcovskými pocity vůči ostatními a tím, že již jim pomalu nestačí.

Bohužel jak již bylo řečeno, značka DL není zárukou kvality u všech knih. A to že duo umí či neumí psát - ostatní knihy co jsem četl (mimo svět DL) mě neuchvátili. Ale dali základ světu, který žije. A ne jen hridny kopí.
Autorská citace #19
16.8.2009 12:47 - noir
Kubulínek: Ano, opakuju tu už asi potřetí - ty postavy jsou založené na jediném konfliktu. Skuteční lidé takhle nevypadají. Dobré a věrohodné literární postavy mají těch vrstev víc. A to i ty "populární". Vem si třeba tak ikonického hrdinu jako je Superman. Kolik ten má rovin a každá z nich navíc docela zajímavě nějakým způsobem odrážejí realitu čtenářů. Taková postava, byť pulpová, dokáže opravdu "růst" a stát se ikonou.
Hrdinové kopí se dají popsat (všichni) jednou básničkou, která je v úvodu. Celé ty další tlusté svazky tu postavu už nijak výrazněji nerozšíří.
Autorská citace #20
16.8.2009 13:47 - Dalcor
Takže půjdeme li do důsledku, příběhově plytký Pán prstenů, který vykradl veškerou lidskou mytologii je originální dílo?

ro tebe jsou princezna, rytíř, adoptivní královský syn, vyvolený mág, nejsilnější muž světa (ve velkých uvozovkách) a "indiánská náčelnice" hrdinové z lidu?
Mám pocit že si úmyslně vytahuješ to co potřebuješ aby jsi podpořil své argumenty, ovšem nebereš je v širším rozměru. Půl elfí šmejd, řezbář trpaslík nad hrobem, uprchlík, tři sirotci téměř bez prostředků (jeden s tuberkulozou)a ano - jedna elfí princezna, která utěče z domova. A stále se bavíme o stejných lidech jako nabízíš ty. Pro mě jsou to hrdinové z lidu - řemeslník, sedlák, bylinkář... Kteří dokázai něco navíc a udělali ta správná rozhodnutím jak už jsem řekl.

Souhlasím s Tebou v tom že je vše, především v Kronikách, schématické a prvoplánovité, ostatně jako vše ostatní. Stejně jako některé myšlenky byly už před hrinami, stejně jako které koliv jiné myšlenky v jakékoliv jiné literatuře. Po několika tisícíletích literatury, jsou jaksi všechna témata vyčerpaná, nebo ne?

Když srovnáváme s lepšími, musíme na úrovni. Leiber je Sword and Sorcery a ne High Fantasy a řemeslně jsou na tom lépe. Jak to bylo s Grayhawkem, nedovolím si tvrdit, poněvadž DL je první v globalitě vytvářené všeho naprsoto uměle a z ničeho. Dál jsem to nezkoumal.

Ano odborníkem jsi se neprohlásil, na druhou stranu v obou tvých příspěvcích na začátku (na které jsem reagoval) jsi rozšiřoval nepravdy a stylizoval si se do polohy že výš jak to všechno funguje a očem to je:

Píše:
A co "svět" Dragonlance? Na tom je zase příšerně vidět, jak moc je to nastavovaná kaše vytvořená z jednoho příběhu. Všechno vychází z jedné družiny, ostatní stories jen nahrávají na smeče. Uf, ne, fakt Dragonlance nemám rád...

Píše:

Ale prosímtě, je to všechno furt dokolečka: Huma zažene Královnu, Tanis a spol zažene Královnu, Mina a spol zaženou královnu. Wow, tak tuhle pointu jsem opravdu nečekal! Pekelné povídky o nickách, které někdo z "hrdinů" zmíní v jedné větě, vyprávěnky o to, co dělal Sturm mezi XVII a XVII dílem, čímž odhalíme, co šokujícího se mu stalo i oněch dvou dosud nezmapovaných dnech jeho života!!!


Já nechci a nebudu tvrdit, že MW a TH jsou super spisovatelé, na druhou stranu trojici trilogií budu řadit k tomu nejlepšmu co je v žánru epické fantasy napsané.

Rozhodně je třeba říct že nejsem fanatickým zastáncem, který bude tvrdit že Dragonlance je zcela bezchybné, že ty díla nemají chybu, dokonce ti ani ebudu vyvracet něco z toho co tady tvrdíš.

V prvé řadě systém kterým MW TH píše - tedy velice opisný se mi líbí. Jejich postavy mají více rozměrů a hloubku, která mi vyhovuje a dovolím si tvrdit že těch konfliktů je tam více.

Říkám, ke Kronikám a jejich limitům se ještě vrátím.

Přiznám se že v některých pasážích, a především některých knihách MW a TH mi přemíra moralizování a věrouka vyloženě vadí.

A k věci - jestliže máš zadání - držte se herní série DL1-16. Použijte archetypální postavy. Udělejte konec v první knize, co kdy by to nevyšlo. Popište tolik a tolik znaků. Tj tak jak Kroniky vznikali, tak patří k tomu nejlepšímu vůbec co jsem z žánru fantasy četl. TO je subjektivné měřítko nezaložené na literárně kritických ukazatelech.:-)

Principielně mi nejde o to, že brojíš proti něčemu co jsem mi líbí. Jde o to jak brojíš a jaké používáš argumenty. Jinak v celé řaděa věcí Tebou musím souhlasit.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

ČAS neregistrovaní : 0.002467155456543 sec;
Nenalezeny žádné záznamy.
1 až 20 z 24 >
ČAS 0.11300992965698 secREMOTE_IP: 44.192.22.242